Rabat en Casablanca - Reisverslag uit Mohammedia, Marokko van Bert en Carla Pol - WaarBenJij.nu Rabat en Casablanca - Reisverslag uit Mohammedia, Marokko van Bert en Carla Pol - WaarBenJij.nu

Rabat en Casablanca

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert en Carla

20 September 2016 | Marokko, Mohammedia

Om zeven uur maakte de wekker een eind aan onze nachtrust en om negen uur hing de caravan achter de auto om naar Mohammedia te rijden via de A1 en de A3. Goede wegen, dus het ging voorspoedig. Om een uur waren we op de camping en zochten een plaatsje tussen de bomen. De camping ligt aan het strand, dus het eerste wat wij deden, nadat alles weer geïnstalleerd was: een strandwandeling over het zand en de rotsen. Het begon vloed te worden en het water stortte zich op de rotsen. Mooi gezicht. Verder de gewone zaken zoals eten en drinken, lekker nog buiten zitten en nog even journaal gekeken en heel holland bakt via onze schotel.
Maandag naar Rabat om acht uur met de bus. Rabat is de hoofdstad van Marokko. Bij het koninklijk paleis van Hassan de tweede zou de gids staan wachten. Helaas, hij moest zijn kinderen naar school brengen. Gelukkig was er een ander:Achmed 71 jaar en zeer ervaren, liep in een djelleba. Hij vertelde e.e.a. over het paleis en de hofhouding. Vervogens reden we naar het Mausoleum van Mohamed V en daar rondgeleid; erg mooi.in de bus gestapt en vertokken naar de kasbah, koffie gedronken, de tuinen en het uitzicht bewonderd. Hierna volgde een bezoek aan de soukh, waar je je ogen uitkeek naar alle spullen, die te koop waren. Tegen tweeën gingen we lunchen: Carla vis en ik tajine kip en fruit toe. Om vijf uur waren we terug op de camping.
Dinsdag vertrek om 8.30 uur naar Casablanca de grootste en belangrijkste aandrijver van de economie van Marokko. Ong. 5 miljoen inwoners. We reden als eerste naar de Hassan II moskee, de grootste op Mekka na. Onze gids Hassan de 22e stond te wachten en leidde ons rond. Deze moskee kan 20.000 mannen en 5.000 vrouwen herbergen en op het voorplein 85.000 mannen. Als het te warm wordt kan het dak in 5 minuten open en in 2 weer dicht. Ongelooflijk vakwerk is daar verricht en dat alles voor een prijs van € 1.500.0000.000,00 op te brengen door de gelovigen. Maar toch een heel indrukwekkende moskee. Vervolgens naar een katholieke kerk de Notre Dame de Lourdes met indrukwekkende glas in beton ramen die mooi licht doorlieten. Tijd voor een kopje koffie en we gingen verder naar de nieuwe Wijk met een kleine Soukh waar we een pond olijven kochten voor 10 dirham ong € 1,00. Terug naar de camping om bij te komen van de indrukken. Om 17.00 uur routebespreking en lekker in het restaurant van de camping genoten van tajine vlees. We zaten op het terras en zagen de zon in de zee zakken. Na terugkeer de boel vast opgeruimd, want morgen rijden we naar Safi, een kleine driehonderd kilometer.

• 21 September 2016 - 10:25

Lida Luiten:

Wendy gaat vanaf nu meelezen. Zij was ook in Marokko ,vandaar.Wacht vervolgverhaal af.Groeten uit EttenLeur.

• 21 September 2016 - 10:46

Hannie En Paula:

Wat geweldig allemaal……….het een nog mooier dan het andere……en ook nog heerlijk eten…….tot nu toe een geweldige vakantie en er komt nog meer!!!!!! Veel plezier!!XXX

• 21 September 2016 - 19:17

Lida-Walter:

Fijn jullie belevenissen te lezen, stevig programma!