Marrakesh - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Bert en Carla Pol - WaarBenJij.nu Marrakesh - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Bert en Carla Pol - WaarBenJij.nu

Marrakesh

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert en Carla

02 Oktober 2016 | Marokko, Marrakesh

Vanuit Aglou Plage vertrokken we rond negen uur om richting Marrakesh te gaan. We gingen rond de negentig kilometer terug richting Agadir om vervolgens de tolweg A7 te pakken. Deze was bijna 200 km en moesten daarvoor 165 Dirham betalen dit is € 16,50. Wij kwamen op de camping aan met bijna 38 graden. Vlug de boel opgezet en daarna naar het zwembad. Vervolgens werden wij uitgenodigd voor een cocktail (alcahoholvrij) aangeboden door de directie van de camping "le relais de Marrakesh". Deze camping is eigendom van een francaise en is goed onderhouden en er staan schitterende bomen, struiken, cacteeën enz. kippen en pauuwen lopen tussen de caravans door en af en toe een kat. Daarnaast erg rustig, dus goed uitrusten, want er staat ons de volgende dagen een druk programma te wachten.
Donderdag: een hele dag in Marakesh.
Met het busje werden we opgehaald en reden naar de Majorellentuin, waar Achmed, onze gids, nederlandstalig, ons al stond op te wachten. Deze tuin is in de jaren 20 ingericht met oude en nieuwe bomen, planten, cacteeëen uit de hele wereld en ziet er erg mooi uit en wordt ook zeer goed onderhouden. De latere eigenaar is geworden Yves Saint Laurent en zijn Partner. Daarna reden we naar de Saadische graven. Na dit bewonderd te hebben reden we naar Palais Bahia met zijn vele kamers en vertrekken voor de haremdames. Volgens de Koran mag een man 4 vrouwen hebben, als hij het kan betalen. Dit is meer een sociale gedachte, want als een man sneuvelde in de oorlog was er altijd wel opvang. De harem was alleen voor de hele rijken. Het paleis straalde echte rijkdom uit, alles met kleine tegeltjes, bewerkt gips, ebbenhouten plafonds, enz. Koffie gedronken met uitzicht op de ooievaar. Hierna gingen we de Soek in. Een grote rij van hele kleine winkeltjes in hele smalle straatjes, waar tussen door de bromfietsen, handkarren, paard en wagen zich bewogen. Onderwijl werd je aangesproken door de handelaren, die je iets probeerden aan te smeren. Bij de coöperatie van kruiden een leuk verkooppraatje en natuurlijk werd er het e.e.a. gekocht. Er werd ook nog een schouder/nek massage gedaan. Lekker van genoten.
Verder via de Soek naar het grote plein, Place Jemaa el Fna, waar wij ons lunchadres hadden. Dit was een zeer uitgebreide maaltijd met tajine, vlees, kip en couscous en fruit toe. Uitstekend!
Op dit grote plein is een en al handel en levendigheid. Tegen de avond worden een groot aantal stalletjes neergezet , honderden. Vanf een terras konden wij dit alles zien. Vooraf hebben wij nog een wandeling langs het plein gedaan, de tientallen koetsen bewonderd, maar ook Syrische vluchtelingen, die hulp vroegen, triest! Om 19.00 gingen wij weer terug met het busje en waren best wel weer moe, dus tevreden het bed in, tot bij mij de buikloop zijn entree deed. Heel ongemakkelijk. Jammer, maar ik was niet de enige.
Vrijdag.
Deze dag ons rustig gehouden, was gedaan, voor mijzelf een slaapje met af en toe wat ongemakkelijk gevoel in de buik. Om 19.45 uur werden wij opgehaald voor de show bij Chez Alie.
Stel je een marokkaans Arjan van Dijk voor. Wij werden eerst rondgeleid in de ontvangshal met eerst een foto met twee haremdames, waar je niet aan mocht komen. Het eten werd geserveerd in een soort Bedouïnentent, waar alles klaar stond en het eten gebracht werd in grote zilveren schalen. Wij zaten aan een tafel, waar het gerecht bestond uit een half lam, dat je zelf moest "slachten". Het zag er weer heerlijk uit, maar ik moest vanwege mijn "ongesteldheid" het bij een klein stukje laten. Fruit toe, ook voor gepast. Tijdens het eten hadden we nog diverse zanggroepen en trommelaars. Heel hard en niet voor westerse oren geschikt. maar leuk om mee te maken. Na het eten begon de grote paardenshow: arabische paardjes, die heel wendbaar zijn met acrobatische ruiters op hun rug. Ze kwamen met een rot vaart aanrijden en stopten gelukkig precies op tijd vóór ons onder luid geknal met hun oude voorladers. Om 12.00 waren wij weer in onze hut en sliepen gelukkig snel in. Later bleek, dat er meer mensen ziek zijn geworden. Van het Zaterdag.
Het busje stond om half negen bij de poort om ons naar het Menari park te brengen met oude olijfbomen en een grote vijver, die geschapen was om soldaten te leren zwemmen in de jaren 1200, zodat zij niet zouden verdrinken als zij de zee overstaken naar Spanje. Later werd het gebruikt als waterreservoir voor alle bomen. Het bassin wordt gevoed door water uit de hoge Atlas. Toen een bezoek gebracht aan de leerlooierswijk, met een geweldige stank. Mensonterend om te zien hoe dit allemaal gaat. De koranschool bezocht en het daarnaast gelegen museum, alles weer met pracht en praal. Via de Souk naar ons koffieadres, een pittig stuk lopen met weer het zelfde verkeer, dat houdt niet op. Om 13.00 uur met het busje teug naar de camping. Tijdens routebespreking bleek dat Carla ook niet lekker was geworden. Dus nog meer rustig aan doen. Om 21.00 uur lag Carla en ik om 22.00 uur in bed. Morgen gaan we naar Ait Ben Haddou een kleine 200 km door de hoge Atlas.

• 02 Oktober 2016 - 23:46

Tamara:

Jammer dat jullie ziek zijn geworden, veel ORS dan maar, en snel weer beter worden!

• 03 Oktober 2016 - 07:02

Hilda :

Wat een genot om jullie verslagen te lezen. Hopelijk knapt Carla snel weer op.jullie zullen inmiddels wel overladen zijn met zoveel indrukken.

• 03 Oktober 2016 - 07:20

Nico En Ank:

Jammer dat het jullie ook overkomen is, maar je komt er bijna niet onderuit in zo'n land. Dat blijkt wel, dat er andere mensen ook last van hebben. Het heeft nog lang bij jullie geduurd, voor jullie er last van kregen.
    Sterkte ermee, hopelijk is het snel weer over, zodat jullie weer voor 100% kunnen genieten.

• 03 Oktober 2016 - 09:24

Trees:

Buikloop, bijna onoverkomelijk in dat soort landen. Gelukkig zijn de middelen in de EHBO koffer aanwezig om er weer snel van af te komen. zodat jullie daarna weer van al het moois kunnen genieten.
    Beterschap en groet uit het zonnige Nederland met nog steeds abnormale hoge temperaturen voor de tijd van het jaar.

• 03 Oktober 2016 - 09:32

Henk:

Bert en carla wij krijgen door de mooie verslagen steeds meer de kriebels om ook die kant op te gaan. Jullie zien een hoop en daar horen ook minder leuke dingen bij bedelaars , luchtelingen en je moet maar zo denken de buikloop is alleen maar lastig maar gaat over verder doorgaan met genieten van deze reis.

• 03 Oktober 2016 - 10:31

Annalies,:

jammer van de ongesteldheid, maar wat zien jullie veel, de marokkaan die de haaremdames bezit zag er zeker uit geput uit hé,pffff. niet aan denken.
    hebben jullie norrit bij jullie, goed voor de buik zuiveren.
    geniet nog maar lekker, en ook optijd rusten hoor, vermoeitheid kan je ook ziek maken,, maarik zal niet zeuren, jullie weten het zelf wel . nog veel plezier doeiiiiii'laterrrrrrr

• 03 Oktober 2016 - 11:20

Corrie En Rien:

Hallo Pollen, dat is nog steeds genieten en wat maken jullie veel mee.Helaas zijn dit soort darm problemen vaak onoverkomelijk. Als tip niet eten en alleen Cola drinken. Dan moet het overgaan als oude ervaren KLM er. Dat hielp mij het beste ook omdat mijn voorraad medicijnen soms niet voldoende was. Was een tip van de medicidienst. We vinden jullie reisverslagen erg leuk om te lezen. Veel plezier en beterschap. Liefs Corrie en Rien.

• 03 Oktober 2016 - 17:32

M Van Lent:

Wat jammer carla een ongesteldheid wil je toch zeker niet meer hebben,hoop dat het snel beter gaat,inderdaad veel cola drinken,die heerlijke wijntjes komen later weer.
    Maar jullie beleven en zien weer geweldig veel,weer een heel andere wereld daar.
    Lieve groetjes van paulus en minkos

• 05 Oktober 2016 - 07:48

Yvette:

Wat een geweldige reis en wat een mooi reisverslag. Complimenten voor de auteur! Er komen bij mij allerlei herinneringrn boven toen wij bijna 30 jaar geleden in Marokko waren. Zijn de slangenbezweerders nog op het plein in Marakesch? Nu maar hopen dat jullie allebei snel weer gezond zijn. Heel naar als je onderweg bent. Beterschap en een goede tijd verder. Lieve groeten van ons.

• 05 Oktober 2016 - 16:47

Ulrike Bronk:

Jammer, dat het noodlot qua maag en darmklachten, dan toch heeft toegeslagen. Maar als je zo veel moois mag zien, neem het op de koop toe!, gelukkig heb je onderweg je

• 05 Oktober 2016 - 16:51

Ulrike Bronk:

Het ging mis met versturen reactie, ligt misschien aan de WiFi hier. Gelukkig hebben jullie je huisje bij je. Hopen, dat het snel over is, kun je verder volop genieten van het vervolg.
    De temperatuur is goed bij jullie, hier koud en nat, dus we zijn hier zondag weer vertrokken.
    Veilige reis en veel plezier, Jan en Ulrik