Midelt - Reisverslag uit Midelt, Marokko van Bert en Carla Pol - WaarBenJij.nu Midelt - Reisverslag uit Midelt, Marokko van Bert en Carla Pol - WaarBenJij.nu

Midelt

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert en Carla

13 Oktober 2016 | Marokko, Midelt

Na een goede nachtrust vertrekken wij om 9.15 via de alternatieve route richting Rich. Een schitterende mooie weg door bergen en dalen en kleine dorpjes, waar we af en toe stoppen om belaagd te worden door de jeugd, die natuurlijk bonbon, stylo of dirham willen. Heel af en toe geven we wat. Het is een vrij lange route en door alle bochten in de weg doe je er lang over. Wij lunchen langs de kant van de weg aan de rivier en temidden van de rotsen, zonder kinderen. Komen nog wat Nederlanders tegen die met een equipe van 37 man de reis op de motor in omgekeerde vorm maken. Achteraan rijdt de wegenwacht met aanhanger. Zij waren pas 3 dagen in Marokko. Ook kwamen wij nog enorme kudde schapen en/of geiten tegen, die wel of niet wilden wachten op ons, dus snelheid aanpassen. In Midelt boodschappen gedaan bij de Acima en nog 26 kilometer tot de camping. Camping Tinnay interculturelle met een prima stek onder de bomen. Het waaide flink en de temperatuur was flink gedaald. Om 17.30 Berberwhisky = thee en om 19.00 uur diner dat dit keer bestond uit soep, forel met friten en warme groenten en fruit toe vergezeld van bier of wijn. Wij kropen vroeg ons bed in. De medicijnen beginnen langzaam te werken.

Donderdag 13 oktober regen en harde wind, temperatuur 10 graden. Vanwege het slechte weer is de tocht naar de Cirgue de Jaffar daar het terein onbegaanbaar was. Alternatief was een bezoek aan de oude loodmijnen, die vanaf 1927 geexploiteerd worden door een conglomeraat van bedrijven uit verschillende landen. Rond de mijnen waren hele dorpen en fabrieken geplaatst waar in de goede tijd zo' 2000 man werkten. Wij konden dit complex bereiken via voor ons onbegaanbare wegen maar met 4x4 jeeps ging dit prima. Het regende ndog steeds. Ook hier werd weer niet gekeken naar arbeidsomstandigheden. Het geheel lag er idyllisch bij aan de rivier. Toen er geen vraag naar lood meer was heeft men de boel de boel gelaten en alles zakt langzamerhand in elkaar. Tussen de middag gegeten bij een Berber familie brood met groentesaus en als 2e gang Kefta en appeltje toe. Vervolgens een wandeling in het dorp, wat een armoe! Nog een schooltje bezocht, waar 6 klassen bij elkaar zaten, heel veel van ons hadden wat presentjes voor de school.
Met het busje terug naar het hoogste pubt, waar voor fe fitten nog een afdaling was van 355 treden. Dit moesten de werkers van toen iedere dag doen 1x op 1x af. Nadat iedereen wer bij elkaar was, naar de camping, waar we voor de caravan werden afgezet. Vanavond in de caravan eten, aardappelen, groente en biefstuk. Morgen naar Fes, ruim 220 km. Het is nu droog , maar 12 graden buiten.

• 14 Oktober 2016 - 09:23

Annalies:

heeft jullie caravan niet te lijden ? met al die slechte wegen? en wat erg hedie kids die bedelen, je hebt nooit genoeg bij je, om te delen , je moet erg sterk in je schoenen staan wil je niet alles weg geven.. het weer knapt hier ook wat op het is namelijk droog, xxx

lood is toch nog best duur dat word nog wel eens gepikt in holland om dat het veel op brengt. maar ja daar hoeven ze het niet meer op te graven denk ik.

• 14 Oktober 2016 - 11:30

Henk En Ank:

Wij genieten vanuit nederland steeds meer van jullie reisverslagen alsof we er ook bij zijn, het is niet zo maar een reisje alleen maar waardering voor jullie doorzetingsvermogen met wat ik lees. Als jullie terug zijn moeten we dat reisje maar eens doornemen want wat we tot nu toe lezen worden we steeds enthousiaster ga zo door en de pillen doen hun werk groet heank

• 14 Oktober 2016 - 18:29

Ulrike Bronk:

Weer thuis en eindelijk even rust om jullie verhalen te lezen. Wat maken jullie toch allemaal mee. Een gevarieerd programma, waar je echt fit voor moet zijn! We hopen, dat de medicijnen die Bert van de goede dokter heeft gekregen hun werk zullen doen en hij snel opknapt. De caravan krijgt het denk ik ook best te verduren. Maar wisselend goede en slechte wegen zijn daar te verwachten. Wanneer zijn de polletjes weer terug??? Geniet ervan en van harte beterschap Bert. Liefs van ons

• 14 Oktober 2016 - 19:40

Corrie En Rien:

We kijken er elke keer naar uit wat jullie weer beleven. We keken op de kaart en jullie gaan al een aardig stuk richting noord marocco. Bert we hopen voor jouw dat de medicijnen hun werk doen. Half bakken reizen is geen pretje. Jullie zullen al aardig wat kilometers onder de wielen hebben. Liefs Corrie en Rien. Tot het volgende verslag.

• 14 Oktober 2016 - 20:13

Lida-Walter:

Dat valt tegen 10 - 13 graden en regen!!
    De temperatuur is hier ongeveer hetzelfde!
    Wel een boeiend gebied!

• 17 Oktober 2016 - 10:35

Greetje En Hijltje:

Beterschap ,Bert! Wat een overgang van temperatuur! Goed dat jullie alles zo uitgebreid beschrijven.,....gigantisch wat een indrukken ! Goed om dan schrijvend je hoofd "leeg" te maken☺. Groetjes Greetje