Tamattouchte - Reisverslag uit Midelt, Marokko van Bert en Carla Pol - WaarBenJij.nu Tamattouchte - Reisverslag uit Midelt, Marokko van Bert en Carla Pol - WaarBenJij.nu

Tamattouchte

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert en Carla

12 Oktober 2016 | Marokko, Midelt

Vandaag vanuit de camping Baddou naar de zoutgrotten. Om 7.30 eruit en klaarmaken voor de tocht. Omdat ik mij niet goed voelde, veel hoesten en pijn in mijn rug mocht ik meerijden met de campingeigenaar. De anderen reden met een Bedforf vrachtwagen van minstens vijftig jaar oud naar de bergen. Een enerverende tocht, die ging eerst vanuit het asfalt, naar onverharde wegen en vervolgens via een rivierbedding tot hij niet meer verder kon en toen moesten wij lopen via ezelpaadjes om na 3 km de mijn te zien. Afschuwelijke arbeid in een diep gat waar per persoon ong. 140 kg zout in brokken werd gehakt en dat per ezel werd vervoerd 6 km lopen, en dat alles voor 100 DH per dag. De blokken worden vermalen tot consumptiezout. Er is ook nog slecht zout en dat wordt gebruikt op de daken, dan smelt de sneeuw er van af. Na een koffie onderweg weer terug naar de camping, waar Carla de was deed en ik een beetje gelummeld heb. Ik voel mij vervelend. Morgen naar dr Nordin in Tinghir.
Vroeg eruit en om 8 uur waren wij op weg naar de dokter. Via GPS van Geert wisten wij het adres precies te vinden. Wij ons gemeld bij de assistente en daarna een uurtje wachten, gescheiden.Het onderzoek bestond uit bloeddruk, oordruk meten temperaturen, borst en rug luisteren en een uitgebreide echo van de buik en maag. Uiteindelijk: niets ernstigs: bronchitis! U krijgt medicijnen, antibiotica, vitamine C, en hoestdrank. Consult van 20 min. 150 DH en medicijnen 230 DH. Op de terugweg de kloof nog eens goed bekeken, maar die was in de morgen bij de opgaande zon toch veel mooier en zonder publiek. s'middags hebben wij ons rustig gehouden, ik bij de caravan en Carla bij het zwembad. Om 16.30 uur routebespreking en daarna voor Carla en de anderen een wandeling door het dorp en de natuur. Ondertussen heb ik de boel opgeruimd en toen Carla terug was zijn we in het restaurant barbeque van schapenvlees gaan eten. Daarna de koets ingedoken en wij vertrekken morgen naar Midelt ongeveer 260 km.

• 13 Oktober 2016 - 09:04

Nico En Ank:

He wat vervelend Bert, dat je nu bronchitis hebt en dan moet je toch weer rijden en niet zo weinig ook.
    Het eind is in zicht, dus dan moeten jullie ook weer helemaal terug naar Nederland rijden.
    Het zal niet meevallen. We hopen dat de medicijnen je goed helpen. Ondanks dat genieten jullie.
    Wat is er veel te zien. Veel liefs en dikke kus van ons. Het allerbeste en maar hopen dat Carla het niet
    ook krijgt. Sterkte hoor!!!!!!

• 13 Oktober 2016 - 09:26

Hilda:

Hopelijk slaan de medicijnen snel aan, zodat jullie kunnen genieten van de rest van de reis.

• 13 Oktober 2016 - 09:36

Yvette:

Van harte beterschap. Erg vervelend om nu ziekenhuis te zijn. Het allerbeste!
    Lieve groeten van ons.

• 13 Oktober 2016 - 09:40

Annalies:

hopelijk zijn jullie op geknapt. al je dit leest,bij ons hier vriest het, s'morgens auto krabben, de toppen van de hoge salve zijn al wit.ik heb besloten om dit seisoen niet te skieen, wel een wandel kaart te nemen om jullie uit te zwaaien. boven snik, snik. komt goed,
    wat een beziens waardig heden hebben jullie gehad zeg, gaan jullie ook met elkaar terug of op je zelf??
    gr ons Hans en annalies.xxx

• 13 Oktober 2016 - 10:21

Trees:

Oh dat is jammer Bert. Ziek zijn in je vakantie is nooit leuk, maar in Marokko, zo ver van huis. Hopelijk slaan de medicijnen goed en snel aan. Lijkt me vreselijk om te zien hoe de arbeiders daar, onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken en dan nog voor een scheet en drie knikkers. Die criminele Marokaantjes hier, moeten ze maar eens voor straf, ipv een luxe cel hier, een jaartje verbannen naar zo,n zoutmijn. Komen vast en zeker herboren terug.
    Maar goed,....jullie genieten nog steeds en dat is het belangrijkste.
    Beterschap Bert. Lieve groet uit ons kleine, mooie en rijke kikkerlandje.

• 13 Oktober 2016 - 15:16

Minke Van Lent:

Bert beterschap!dat kan je echt niet hebben in zo'n land maar het overkomt je en nu hopen dat het snel beter gaat,wij in oostenrijk bij Pauline ,hebben sterre gisteren van vliegtuig gehaald in munchen,zij blijft een weekje bij Pauline,morgen gaan wij voor paar dagen naar seeblick toni even vakantie houden ,jullie nog een goede reis verder met vele belevenissen en weer een fitte bert.
    Groetjes paulus en minkos