Aglou Plage - Reisverslag uit Tiznit, Marokko van Bert en Carla Pol - WaarBenJij.nu Aglou Plage - Reisverslag uit Tiznit, Marokko van Bert en Carla Pol - WaarBenJij.nu

Aglou Plage

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Bert en Carla

27 September 2016 | Marokko, Tiznit

Vanuit Atlantic Park om weer rond negenen vertrokken richting Agadir. In 1960 verwoest door een aarbeving en daarna weer volledig opgebouwd. Agadir betekent voorraadschuur. Dit is een hele grote stad met ontzettend veel bedrijvigheid en drukte op de straten. Wij hadden nog wat boodschappen nodig en daar was dan gelukkig de Marjane een equivalent van Carefour. Een zeer grote winkel, die alles verkocht wat je maar kon wensen. De boodschappen gedaan en bij de Macdonald koffie gedronken. Inmiddels was het rond twaalf uur en de scholen en werk gingen uit, dus... Druk. Met caravan in het verkeer af en toe even doordrukken en dat gaat prima. Ze rijden scherp, maar houden wel rekening met je. De weg was slecht en het landschap niet echt interessant, maar we kwamen in Tiznit aan waar wij een afslag misten en op de verkeerde weg via een benzinepomp de andere kant weer uit konden. Medereizigers hadden het nog veel slechter, die stonden met caravan en al midden in de stad en konden bijna geen kant meer uit. Zij zijn heelhuids op de camping aangekomen. De camping Aglou Plage ligt ongeveer een kilometer van het strand en we kunnen de zee horen ruizen. Alles geinstalleerd en toen kwam de vraag of wij Tiznit nog wilden bekijken. Nou graag dus. Met drie personenauto's naar de stad, ongeveer 15 km. Wij werden opgevangen door Achmed, die ons de stad wilde laten zien en ons meteen bij de zilversmeden kon afleveren. Geen spijt van gehad, er werden mooie halssieraden gekocht, ook Carla een. Op het laatst werden we toch wel moe en zijn naar de auto's gelopen om naar een restaurant te rijden, waar we lekker hebsben gegeten. Op dit moment zijn er een aantal medereizigers zwak, ziek en misselijk, maar dat gaat over.
Voldaan kropen we na nog een glaasje ons bed weer in.
Dinsdag.
Jannie en Geert hadden een busje voor 15 personen geregeld, na overleg met ons. Het was eigenlijk een vrije dag. Kosten zouden we met elkaar delen om naar Tafraoute te gaan. Dit was ongeveer 125 km enkele reis. Een schitterende tocht door de bergen met klimmen en dalen en een chauffeur, die een stand kende: hard! Hij reed zoals alle Marokkanen vlug doch veilig, zonder risico's. In Tafroute het stadje bekeken met de Soukhs en marktjes, alles te koop. Weer heerlijk geluncht met een tajine vlees, waarvan de vele katten mee profiteerden van de botten en zenen. Wij kwamen nog bij een handelaar in babouches(slippers), het stikt er van de handelaren. Toch maar een paar leren slippers voor mij en een paar bewerkte voor Carla prijs 120 Dirham dus ongeveer 6 euro per paar ( geen geld). Vervolgens begaven wij ons verder het binnenland in om een Berber woning te bekijken. Deze was ong. 400 jaar oud en werd toegelicht door een blinde man. Hij liet ons van alles zien van kookruimte tot opslagplaats en stallen voor de dieren. De slaapkamers en de eetkamer en als laatste de ontvangstkamer voor gasten: de mooie kamer. Hier werden wij vergast op een theeceremonie. Terwijl onze blinde gids een van onze dames in een traditioneel gewaad hielp werd voor ons de thee geserveerd. Onze chauffeur, gids en een bewoner van het huis speelden nog wat op berber instrumenten en zongen daarbij, begeleid door ons geklap in 5 kwartsmaat. Vervolgens nog even naar de kunstwerken van een Belg, die rotsblokken in verschillende kleuren had geschilderd met 20.000 liter verf. Het waren forse blokken. Wij kwamen ook nog langs de leeuwenkop en de Napoleonshoed. Rotsformaties, die daar op leken. Inmiddels was het zo laat geworden, dat we in ijltempo naar de camping terug moesten. Onderweg nog een sanitaire stop en een frisdrank aankoop in een hotel op 1100 meter hoogte. 4 dirham voor een blikje fris. Alcohol is nog steeds niet toegestaan, maar dat hebben we in de caravan. In de caravan het kippetje verorberd, dat we gisteren bij de Marjane hadden gekocht en toen de verslagen gemaakt. Morgen naar Marrakech, 370 km via de
tolweg.

• 28 September 2016 - 07:02

Marion:

Hallo reizigers, wat een prachtig verslag van jullie reis. Jullie maken weer heel wat mee.
    En niet tevergeten jullie zien zo ontzettend veel.
    Hoop dat jullie een hele leuke groep hebben met veel lol, want dat is ook belangrijk
    Heel veel plezier en tot volgende verslag.

• 28 September 2016 - 10:09

Annalies:

o,o, o. wat beleven jullie veel ,zijn jullie nog niet erg moe?
    veel plezier verder, leuk z'n prive bezoek bij de blinde man, erg gast vrij he!l goede reis morgen eigenlijk van daag. doeiiiii'.

• 28 September 2016 - 10:33

Ernst En Conny:

Wat maken jullie veel mee, jullie pakken ook alles aan om dingen te bezichtigen.
    Rustig op de camping zitten is niet jullie ding. Ik hoop dat jullie niet ziek,zwak ,of misselijk ,worden, want dat heb je niet in eigen hand!
    De verhalen zijn geweldig.

• 28 September 2016 - 13:17

Ulike Bronk:

Drie verslagen tegelijk gelezen. Wat een prachtige reis is dit. En natuurlijk kleurrijk beschreven. Zoals altijd. Doe je wel voorzichtig.
    Net de tafel door Alexander opgehaald, dus weer ruimte in de garage. De spullen zijn gepakt voor Brixen en morgen op weg. Dan weer aan de slag.
    Nog veel reisplezier. Groetjes van ons.

• 28 September 2016 - 17:10

Nico En Ank:

Wat zien en doen jullie ontzettend veel, dat wordt thuis uitrusten!!!! Maar echt iets voor jullie.
    Wij zijn gisteren in Riga aangekomen en het was nog mooi weer, dus het centrum weer in met de tram.
    Daar heerlijk gelopen en een Galleria Centrs in, leuk. Vandaag met de hop-on en hop-off bus gegaan.
    Uitgestapt bij een prachtige kerk en verder een heel eind gelopen. Het is inderdaad een prachtige stad.
    Ook nog naar de Jugendstill wijk, prachtig. Laat het nou vanmiddag gaan regenen, eigenlijk motregen,
    maar die ginggestadig door, dus we werden wel nat en het was ook behoorlijk fris. Nu weer in het hotel, lekker een kop amaretto koffie. Lieverds wij genieten ook, anders dan jullie maar toch......
    We kijken weer uit naar jullie volgende verslag, heerlijk om te lezen. Veel plezier en dikke kus:
    Nico en Ank.

• 01 Oktober 2016 - 07:42

Lida-Walter:

We volgen jullie interessante verhalen op de voet. Dat is het leuke van internet! Succes met de volgende etappe!

• 08 Oktober 2016 - 17:38

Ernst En Conny:

Lieve mensen, wat zien, horen en maken jullie veel mee, je kunt achteraf van deze verslagen wel een boek schrijven. Misschien een goed idee, maar moeten jullie nu niet aan denken!
    Volgens mij moeten jullie heel veel energie hebben om dit allemaal mee te maken en te beleven, want dat kost energie.
    Wij zijn gisteren aangekomen in Spanje, we blijven drie weken, misschien ontmoeten we jullie nog als je op de terugweg bent. We genieten van de verhalen doe voorzichtig en blijf gezond.